Zbog usklađivanja s propisima Europske Unije te radi uvođenja reda u sve gušći pomorski promet bilo je potrebno promijeniti dosad važeće propise o vrlo važnom segmentu plovidbe na morskim i unutarnjim vodama RH, pa je od 1. veljače stupio na snagu novi Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama koji je ujedinio dva ranija pravilnika, o brodicama i jahtama te onaj o čamcima, te je izazvao burnu raspravu uz različite komentare, kritike i nedoumice.
Ipak, detaljnom analizom novog Pravilnika može se zaključiti da on predstavlja dobrodošlu i zaista potrebnu promjenu koja će u prvom redu pomoći pri povećanju sigurnosti na moru. Naime, većina sadržanih novosti itekako ima smisla te je u skladu sa zdravim razumom, bez obzira što mnogi smatraju da time država ponovo “udara na džep običnog čovjeka” a posebno na umirovljenike. Neki su dijelovi ipak pretjerani što se tiče strogoće, poput obveze da se u svakoj zatvorenoj prostoriji na plovilu odmah ugradi detektor ugljičnog monokside, što nema previše smisla.
Ujedno, što je tipično za našeg zakonodavca, još uvijek nisu doneseni detaljni podzakonski akti koji bi uredili tko, kada i gdje će raditi mnogo češće preglede plovila. Čarter su tvrtke stoga već u “laganoj panici” jer su mnoge dosadašnje jahte po novome postale brodice s obzirom da se granica povećala na 15 metara te se promijenio i dosadašnji način mjerenja dužine - dosadašnja baždarska dužina zamijenjena je dužinom integralnog dijela trupa.
Neke od ostalih novosti tako jesu da se ukida trajna registracija te se uvode češći tehnički pregledi, pa će se brodice za osobne potrebe veće od 7 m te porivne snage veće od 15 kW pregledavati svakih pet godina, s one snage do 15 kw svakih 10 godina. Za jahte i brodice koje se koriste za iznajmljivanje uveden je potpuno novi sustav utvrđivanja sposobnosti za plovidbu, tzv. „mini ISM“, a za skoro sve potpuno nove jahte i brodice ukinuta je obveza osnovnog pregleda koja se obavlja kod prvog upisa u upisnik brodova.
Gliseri i jet-skijevi će morati imati ugrađen sustav koji ograničava brzinu plovidbe na 5 čvorova unutar sigurnosne zone od obale i drugih plovila. Osim toga posebno pozdravljamo odluku da se na svim gliserima odnosno brodicama bez kabine uvodi obveza nošenja prsluka za spašavanje, kacige na jet-skijevima te sigurnosne narukvice za plovila brža od 20 čvorova. Dodatno, mnogo su stroži i ekološki standardi za plovila dok se različiti upisnici za različite vrste plovila zamijenjuju jedinstvenim upisnikom.